Saturday, September 09, 2006

Bono - profeten


"Jag hade aldrig några problem med Jesus Kristus – men jag tyckte att de kristna var ett problem så jag försökte undvika dem om det gick. Jag tyckte att de var kulturellt och politiskt ointresserade. Jag tyckte att det var svårt att slappna av med dem. De var konstiga. Jag var säkert konstig i deras ögon.

Trots detta träffade jag i skolan... Jag träffade folk som kunde Bibeln - och det var en period då... Ja, när folk blev intresserade av den tidiga kyrkan och av att försöka efterlikna den.

Men kristna kan vara väldigt dömande, inte minst med det yttre. Jag tycker ofta att de dömer folk efter det som syns på ytan. Sexualmoral, de här saker som kyrkan genom historien hakat upp sig på. Men girighet i näringslivet eller sånt, det pratade man aldrig om.

Jag är ganska säker på att universum fungerar enligt lagen om karma... Och alla fysikaliska lagarna också... Alltså, det man sår får man skörda. Sen inträder nådens historia som ju är berättelsen om Jesus. Då vänds hela världsbilden
upp och ner. Och det går verkligen emot människans intuition. Jag menar, det är svårt för oss människor att förstå nåden. Vi kan förstå försoning, hämnd, rättvisa... Men vi förstår inte nåd särskilt bra. Jag är mer intresserad av nåd, eftersom jag är helt beroende av den.

Syftet med vårt liv är att ta ner himlen till jorden-både på mikronivå och makronivå. Allt vi gör i livet borde syfta till att ta ner himlen till jorden."

Bono i intervju med Bill Hybels inför Leadership Summit i Chicago

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Bono är grym! Och din blogg också.

Monday, September 11, 2006  
Blogger Emil said...

Tack! Bara en sån sak som att få cred i samma andetag som Bono känns - stort.

Monday, September 11, 2006  
Anonymous Anonymous said...

Intressant blogg!

En besökare på Leadership Summit i Chicago frågade sig: " Varför skall Bono, vara med som talare, han är väl inte kristen?" Efter att han lyssnat till intervjun med Bono skall samme talare ha frågat sig; "Är jag en kristen?"

Hälsningar Magnus Brengesjö

Wednesday, September 27, 2006  

Post a Comment

<< Home