Saturday, December 09, 2006

Våld


Hur förklarar man allt våld som förekommer i Gamla testamentet? För säga vad man vill om GT, men särskilt fridsamt är det inte alla gånger … Ibland kanske man kan förstå det våld som används (utan att man för den skull behöver acceptera det), men andra gånger känns det helt och hållet meningslöst. Och det går ju an när det står att Israel dödar 10 000 filistéer, men när det dessutom ofta står att det är Gud som befaller, då undrar man ibland vilken Gud man har att göra med.

I Brian McLarens bok ”En generös radikalitet” som precis kommit på svenska handlar ett par sidor om just denna problematik.

McLarens poäng är att de grymma passagerna i GT kan förklaras med att Gud handlar med konkreta människor i en konkret historia. När judarna t.ex. intog Kanaan 1400 f Kr befallde Gud ”i den kontexten att göra, inte det som var det ideala eller etiskt önskvärda för alla tider, utan vad som var nödvändigt för att överleva i den världen i det skedet”. Och eftersom den tid judarna levde i var en oerhört krigisk tid där blodiga strider och etnisk rensning var vardagsmat fanns det inga andra medel för dem att använda i denna tid. Man fick slåss för att överleva.”

Med andra ord, Gud fick använda de medel som stod till buds – även om han egentligen inte uppskattar dessa medel – allt för att bevara Israel.

På samma sätt, menar McLaren, kanske människor om tusen år, då den globala uppvärmningen har förstört stora delar av planeten jordens ekosystem, kommer att fråga:

”Hur kan Gud någonsin ha välsignat folk som körde bil, som värmde upp sina bostäder med energi som utvunnits ur fossila bränslen eller kärnkraft, som genom att betala skatt bekostade utvecklingen av förfärliga vapen? Var inte Guds välsignelse av dem ett tecken på godkännande av deras destruktiva livsstil?” Vi skulle protestera: Men vi visste inte! Vi visste inte hur mycket skada vi åsamkade. Vi försökte bara överleva. Det var så folk levde på vår tid. Och kanske skulle också Gud protestera: ”Jag godkände inte allt de gjorde, men jag älskade dem, och ville att de skulle överleva så att ni skulle kunna överleva nu, tusen år senare.”

Jag tycker att McLaren har viktiga poänger. Gud kan använda människor i varje tid oavsett vilka destruktiva handlingar de utför, han har ju inga andra än vanliga människor att arbeta med på denna jord. Men att det är Gud själv som skulle initiera etnisk resning, eller Gud själv som befaller sitt folk att inte lämna några kvinnor och barn levande när de skövlar de omgivande ländernas byar, där blir det för mycket för mig. Där förstår jag inte. Och jag hoppas innerligt att dessa texter i högre grad avspeglar Israels behov av att gudomligt legitimera sina krig än vad de avspeglar Guds behov av lidande och död. Men man vet aldrig, med Gud kan man aldrig vara riktigt säker …

I en fotnot skriver McLaren en liten småfestlig kommentar som får avsluta: ”Om jag inte var kristen skulle den första frågan jag skulle vilja ställa till en kristen granne vara den här: ”Har du fortfarande kvar kortet ’etnisk rensning’ i bakfickan?” Jag skulle inte känna mig säker i hans kvarter förrän jag fått svaret …”

0 Comments:

Post a Comment

<< Home