Monday, January 15, 2007

Mail från Per

Jag fick ett mail från min kompis Per som kändes angeläget att offentligt publicera:

"Kära vänner
I Norge (som för övrigt är ett bra land fyllt av bra människor) har meteorologerna den dåliga vanan att namnge stormar, som om de skulle förtjäna det. Nu har man dessutom börjat könskvotera namnen - 50/50, vilket i och för sig är positivt. Kan vi kanske lättare "ta till oss" stormen och bearbeta den om den får ett namn? När man ger den ett namn så blir den en person och får följaktligen en vilja med möjlighet till avsiktliga handlingar. Skulle detta underlätta för oss människor i vår bearbetning? När man nu dessutom valde att ge den namnet "Per" så måste jag bara reagera! Jag tar avstånd från stormens
alla "handlingar" samt alla konsekvenser av dess framfart. Jag vill inte veta av någon skuldbeläggning för eventuella skador på er egendom eller förlorade intäkter. Om det är någon som har tjänat pengar på stormen (jag tänker på t ex elmontörers ökade omsättning eller delägare i vindkraftverk) så kan jag tänka mig att dela 50/50. Om det är någon som har lyckats missa att det har varit storm så kan vederbörande bortse från detta mail.

Länge leve de svenska "smakfulla-som-kan-avhålla-sig-från-namngivande- av-stormar"-meteorologerna

//Per

P.S. Om man inte kan låta bli att namnge stormarna tycker jag att man skall använda mer abstrakta namn, t ex "en inblick i en myggas tarmsystem" eller "balrogen och den svarta väderkvarnen" D.S"