Tuesday, January 16, 2007

Problem med islam?


För någon månad sedan blev jag tipsad om boken ”The Trouble with Islam Today” skriven av kanadensiskan och muslimen Ishad Manji. Jag vågade dock inte beställa boken till min adress i Mellanöstern eftersom tullverket här öppnar de flesta paket som skickas hit och jag inte ville riskera mitt uppehållstillstånd.

Men så idag hittade jag tack vare Joshs blogg Ishads Manjis hemsida. Och hon verkar vara minst sagt en udda fågel: muslim, liberal, reformist, feminist och lesbisk.

Manji skriver bla följande:

"I appreciate that every faith has its share of literalists. Christians have their fundamentalists. Jews have the ultra-Orthodox. For God's sake, even Buddhists have absolutists. But what this book (“The Trouble with Islam Today”) hammers home is that only in Islam is literalism mainstream.Which means that when abuse happens under the banner of Islam, most Muslims have no clue how to dissent, debate, revise or reform."

Manjis passion är att reformera islam, och hon gör upp med många av de missförhållanden som hon menar spelar en stor roll i delar av dagens islam: den fientliga inställningar till judar, behandlingen av kvinnor och den usla politik som förs i många sk muslimska länder.

Manjis bok är översatt till mängder av språk, bla till finska, danska, norska och tyska. Men svenska? Nej. 14 förlag blev erbjudna den men inget tackade ja. Slump? Kanske. Men kanske ett tecken på att vi i Sverige har ett ganska enögt intellektuellt klimat som inte klarar av att hantera åsiktsskillnader. Åtminstone inte när det gäller ett ämne som islam.

Hursomhelst, jag ser i framtiden fram emot att läsa boken.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home