Sunday, October 01, 2006

David och Jonatan


Att de texter som ska användas vid samkönade välsignelseakter inom Svenska kyrkan har väckt mycket kritik är väl i sig inte så konstigt. Något som väckt särskilt mycket ont blod bland en del kristna är att de bibeltexter som är tänkta att användas vid dessa ceremonier bland annat är texterna om David och Jonatan hämtade från 1 Samuelsboken. Som om David och Jonatan skulle ha varit …

Jag kan ingen hebreiska och jag är inte expert på Gamla testamentet, men när jag läser texterna om David och Jonatan kan jag åtminstone begripa att deras relation var något utöver det vanliga.

Läs:

”Så bekräftade Jonatan åter sin kärlek till David med en ed, ty han älskade honom lika högt som sitt eget liv” 1 Sam 20:17

Saul till sin son Jonatan: ”Din horunge! Var det inte det jag visste, att du hänger ihop med den där Jishajs son (dvs. David) och drar skam över både dig själv och din slinka till mor” 1 Sam 20:30

”När han gått reste sig David från sitt gömställe vid kullen och föll ner med ansiktet mot jorden och hälsade Jonatan tre gånger. De kysste varandra under tårar, och till slut grät David våldsamt.” 1 Sam 20:41

David efter Jonatans död: ”Jag sörjer dig, min broder Jonatan, du var mig mycket kär, din kärlek mer för mig än kvinnors.” 2 Sam 1:26

Självklart kan kanske dessa texter inte bevisa en homosexuell relation mellan David och Jonatan, men de är väl ändå så pass starka att man åtminstone inte kan utesluta en sådan?

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Jag älskar dig Emil!
/Magnus

Tuesday, October 03, 2006  
Anonymous Anonymous said...

Vad har flatorna?
/Sven

Friday, October 06, 2006  
Anonymous Anonymous said...

Då måste ju åtminstone David varit bisexuell?!
/Magnus

Friday, October 06, 2006  

Post a Comment

<< Home