Saturday, October 07, 2006

Tre glada överaskningar ...

... i den nya regeringen:

Carl Bildt - denna gigant, måtte han nu använda sitt nya ämbete till att fortsätta att kämpa för att EU och USA slutar att isolera den demokratiskt valda Hamasregeringen i Palestina.

Cecilia Malmström - hon är kompetent, brinnande och snygg. Vem vet, kanske en ny Anna Lindh på sikt?

Andreas Carlgren - i integrationsfrågor delar jag helt och hållet hans analys. Hoppas att han kan ta sig an miljöfrågorna lika väl.

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Vad säger du om handelsminister Maria Borelius och kulturminister Cecilia Stegö Chiló?
/Magnus

Sunday, October 15, 2006  
Anonymous Anonymous said...

carl bildt? hrm... han har ju i alla fall noll koll på problematiken i syd... den mest nyliberale av ministrarna nu när både stegö-chilo och borelia fått sparken.

Wednesday, November 01, 2006  
Blogger Emil said...

Så här några veckor efter utnämnadet av Bildt kan jag ju ångra att han fick hamna på listan. När han blev aktuell som minister tänkte jag, och många med mig, på Bildt som fredskapare och palestinavän medan jag på något sätt hade förträngt hans negativa drag: hans arrogans och förmåga att framstå som om han spelade i en slags egen division där eventuella invändningar och kritik är omöjliga att framföra.

Och hans nyliberalism är ju kanske heller inget roligt kapitel, även om den åtminstone leder honom till att vara kritisk till den rika världens jordbruks- och handelspolitik. Hade man blivit av med alla jordbrukssubventioner och tullmurar gentemot Syd, hade det varit ett otroligt stort steg i rätt riktning. Där är vi överens.

Förresten hittade jag denna lysande sågning av Bildt skriven av Aftonbladets Olle Svenning häromdagen.

Thursday, November 02, 2006  

Post a Comment

<< Home